- In augustus zijn er 0,4 procent minder personenauto’s verkocht dan een jaar geleden.
- Vooral het aantal registraties van benzineauto’s nam af.
- De lagere autoverkoop in 2024 heeft te maken met de hogere rentes, die leningen voor een auto duurder maken.
- Lees ook: Auto financieren met private lease populair onder jongeren, maar bemoeilijkt aankoop huis: dit doet het met je maximale hypotheek
Autoverkopers hebben in augustus opnieuw minder goede zaken gedaan. De verkoop van nieuwe personenauto’s is afgelopen maand 0,4 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij nam vooral het aantal registraties van nieuwe benzineauto’s af, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Ook in de voorgaande maanden daalde de autoverkoop.
De autobranche hield al rekening met een moeilijk 2024. Dat heeft volgens een BOVAG-woordvoerder te maken met de gestegen rentes, die het moeilijker maken geld te lenen voor de aankoop van een auto. De sterk gestegen prijzen voor boodschappen en energie zorgden er ook voor dat potentiële autokopers minder te besteden hadden.
“En we kwamen uit een lange periode van problemen met leveringen door de coronacrisis. Maar nu zie je dat er geen schaarste meer is terwijl het aanbod breed is, dus wordt het weer een kopersmarkt. De autodealer moet weer ouderwets zijn auto zien te verkopen”, voegt hij toe. Daarnaast speelt onzekerheid over de toekomstige belastingen voor de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s de verkoop parten, zegt de woordvoerder.
Verkoop benzineauto’s daalde met 28 procent
De verkoop van benzineauto’s daalde met bijna 28 procent tot 5.636 wagens. Verkopers wisten daar tegenover juist 3 procent meer volledig elektrische auto’s te verkopen. Elektrische auto’s hebben nu ook een groter marktaandeel.
Ongeveer 1 op de 3 verkochte nieuwe auto's was vorige maand volledig elektrisch. Benzineauto's waren goed voor 1 op de 5 nieuwe auto's. Hybride auto's, met zowel een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving, hadden met 44 procent het grootste marktaandeel.
In andere landen, waaronder autogrootmacht Duitsland, daalt de verkoop van elektrische auto's juist. Ook in Nederland zijn er volgens BOVAG kanttekeningen te plaatsen bij het tempo waarin het wagenpark elektrisch wordt.
"Je ziet dat we 3 procent meer elektrische auto's verkopen dan vorig jaar. Maar het is de vraag of de verkoop hard genoeg stijgt voor de duurzaamheidsdoelen", zegt de woordvoerder van de branchevereniging. "Er is onduidelijkheid over het regeringsbeleid. Het kabinet heeft gezegd dat ze willen blijven investeren in elektrisch rijden, maar zegt te stoppen met stimuleren. Voordat je een auto koopt wil je wel duidelijk hebben wat de 'costs of ownership' zijn."